27.09.2012 Изтегли PDF
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV
С дългогодишна традиция на водещи технологии и присъствие на повече от 160 пазара в цял свят, Mitsubishi Motors Corporation (MMC) разполага с всичко необходимо, за да се справи с промените на структурата на глобалната автомобилна индустрия в географски и екологичен план.
От специфичните нужди на развиващите се пазари (евтини, здрави и в същото време съвременни автомобили) до възродения интерес на развитите страни (по-малки и по-леки автомобили с по-нисък разход на гориво) – MMC използва прагматично инженерните си ресурси, за да задоволи новите потребности, както подчертават ясните цели на бизнес плана „Jump 2013“ на компанията (20% дял от всички електрически автомобили и зареждаеми хибриди до 2020 г.).
Отделът за научна и развойна дейност на MMC работи по голям брой алтернативни решения в множество области, например:
- Глобални платформи:
Глобални компактни автомобили от сегмент „B“ (Mirage,…)
Проект за глобални автомобили от сегмент „C/D“* (ASX**, New Outlander,...)
- Намаляване на размерите:
Още по-компактен вариант на концептуалния модел на Outlander – ASX* от сегмент „C“
Връщане към корените на сегмент „B“ с интелигентния Mirage с обща дължина 3710 мм
- Намаляване на теглото:
Значителни подобрения във всички области за по-тих, по-безопасен и по-добре оборудван New Outlander (максимално олекотяване – около 100 кг)
* New Outlander, Lancer и Lancer Evolution, Delica D:5, ASX**
*”RVR” в някои пазари или „Outlander Sport” в САЩ.
- По-нисък разход на гориво / По-ниски емисии:
Система за автоматично изключване/стартиране на двигателя (Auto Stop & Go) за повече модели и видове задвижване
Непрекъснато подобрение на собствените високоефективни чисти дизелови двигатели 4N13/4N14 на MMC
Допълнително подобрение на архитектурата на бензиновите двигатели (нови MIVEC двигатели за New Outlander, Mirage)
- Алтернативно задвижване:
Разширяване на гамата електрически автомобили на Mitsubishi
Прилагане на базираната на електрическите автомобили технология зареждаем хибрид на Mitsubishi (New Outlander,...)
Надграждане
С оглед на това Mitsubishi Motors държи да изследва новите граници, които ще позволят на електрическите автомобили да излязат от градските зони, като използва над 40-те години научна и развойна дейност, които притежава в сферата електрически автомобили – от 1966 г. насам.
Огромният опит на компанията включва дългосрочни разработки на нови акумулаторни технологии (в съответствие с Пътната карта за стратегията за следващото поколение превозни средства на METI) и електронно оборудване, новаторски решения за задвижване (като вградени в колелата мотори**), превозни средства с голям пробег/изключително ниско въздействие върху околната среда, чието първо проявление е зареждаемият електрически хибрид (P-HEV) на новото поколение Outlander, Outlander Plug-in Hybrid EV, представен днес на Автомобилното изложение в Париж:
- Първият сериен автомобил от голям производител, проектиран от самото начало с вградени възможности за поставяне на двигател с вътрешно горене или електромотор.
- Същият интериор и обем на багажника като Outlander с двигател с вътрешно горене (при конфигурация с пет места)
- Архитектура на електрически автомобил: преден (60 кВт) + заден (60 кВт) електромотор, допълвани от разположен отпред 2,0-литров бензинов двигател
- 12 кВт литиево-йонен акумулатор с голям капацитет (произведен от Lithium Energy Япония***)
- Възможност за зареждане (4 часа за пълен заряд – 240 V – 15A)
- Без предавателна кутия (като електрическите автомобили)
- Предните колела се задвижват от двигателя чрез зъбна предавка (паралелен хибриден режим).
*вж. стр. 3 от: http://www.meti.go.jp/english/press/data/pdf/N-G-V2.pdf
** http://www.mitsubishi-motors.com/en/corporate/pressrelease/corporate/detail1321.html
*** смесено дружество на GS Yuasa, Mitsubishi Corporation и Mitsubishi Motors Corporation
- Постоянно електрическо задвижване на четирите колела (задвижване на четирите колела чрез двата електромотора), като всеки мотор задвижва отделно своя мост за оптимално разделение на въртящия момент между предния двигател и задните задвижвани колела/задния двигател и задните задвижвани колела.
- Адаптирана от Lancer Evolution система S-AWC („Super All Wheel Control” – супер контрол на всички колела) за гладко и безпроблемно управление и по-голяма активна безопасност
- Нисък център на тежестта и отлично разпределение на теглото между предния двигател и задните задвижвани колела/задния двигател и задните задвижвани колела (55% – 45%).
- Автоматичен избор на режим на задвижване:
Режим на електрически автомобил
Последователен хибриден режим
Паралелен хибриден режим
- Минимално въздействие върху околната среда:
Под 49 г/км – в движение (1)
Над 61 км/л (2)
(1) измерено според изискванията на ЕС
(2) измерено според изискванията на JC08 в Япония
- Максимални възможности:
Над 55 км/ над 120 км/ч (където е разрешено) в режим на електрически автомобил (измерено според изисквания на JC08 в Япония)
Над 880 км общ пробег ((измерено според изисквания на JC08 в Япония)
Инженерно постижение
Новият Outlander PHEV не е базиран нито на обикновена модификация на съществуващ двигател с вътрешно горене, нито на специално разработена зареждаема хибридна технология, а по-скоро представлява още един вариант на новия Outlander – заедно с моделите с бензинов или дизелов двигател – и е разработен като такъв от самото начало на програмата…
… инженерно постижение, което превръща новия Outlander в първия сериен автомобил от голям производител, проектиран от самото начало с вградени възможности за поставяне на двигател с вътрешно горене или електромотор.
Outlander PHEV ще се предлага първо в Япония в началото на 2013 г., след това в Европа също през 2013 г., а по-късно и в други региони.
Повече от електрически автомобил
След като реализира над 40-те години научна и развойна дейност, които притежава в сферата на електрическите автомобили, първо с i-MiEV през 2009 г. (последван от електрическите лекотоварни автомобили за японския пазар K-car), MMC се насочи към по-големите електрически превозни средства, подходящи за изминаване на дълги разстояния и превоз на пътници и багаж.
Една от целите на бизнес плана „Jump 2013“ на MMC – предвид предстоящото пускането на пазара на голяма гама електрически автомобили и зареждаеми хибриди към 2015 г. – е тези по-амбициозни автомобили да изследват ограниченията на днешните акумулаторни батерии – а именно пробега, за да помогнат на електрическите автомобили да придобият популярност. Така се зароди технологията на зареждаемите хибриди на MMC – базирани върху електрически автомобил и със задвижване на всички колела.
В резултат от това новият Outlander PHEV наистина се отличава:
Това е първият зареждаем хибриден модел на Mitsubishi Motors, базиран на електрически автомобил и разчитащ на задълбочените познания на MMC в сферата на електрическите автомобили и електронното оборудване, модел, който разполага и с бензинов двигател.
Възползвайки се възможно най-добре от всепризнатия опит на Mitsubishi при задвижването на всички колела, това е първият електрически пътнически автомобил с постоянно задвижване на четирите колела в серийно производство от голям производител.
На последно място, но не и по значение, тъй като е разработен в голямото семейство на новия Outlander, той не страда от недостатъците на някои (по-)обикновени модификации, като например натрапването на допълнителни компоненти на електрически автомобил.
Още по-голям избор
Нека обобщим категориите, в които попадат днешните хибридни автомобили, за да придобием перспектива:
Хибриди с последователен режим на задвижване (преден двигател с вътрешно горене + преден електромотор) и задвижване на предните/задните колела
Хибриди с последователен режим на задвижване (преден двигател с вътрешно горене + заден електромотор) и задвижване на четирите колела
Хибриди с последователен/паралелен режим на задвижване (преден двигател с вътрешно горене + преден електромотор) и задвижване на предните/задните колела
Хибриди с последователен/паралелен режим на задвижване (преден двигател с вътрешно горене + преден електромотор + заден електромотор) и задвижване на четирите колела
Зареждаеми хибриди с последователен/паралелен режим на задвижване (преден двигател с вътрешно горене + преден електромотор + възможност за зареждане) и задвижване на предните/задните колела
Зареждаеми хибриди с последователен/паралелен режим на задвижване (преден двигател с вътрешно горене + заден електромотор + възможност за зареждане) и задвижване на четирите колела
С Outlander PHEV Mitsubishi Motors добавя още една категория – зареждаем хибрид с два електромотора и последователен/паралелен режим на задвижване (т.е. преден двигател с вътрешно горене + преден електромотор + заден електромотор + възможност за зареждане)…
…при това с типичната за електрически автомобил архитектура в съчетание с удобството и многоцелевите приложения на кросоувър/SUV:
Базирана на електрически автомобил архитектура
Донякъде черпейки вдъхновение от i-MiEV, Outlander PHEV може да се похвали с безкомпромисна архитектура, която е типична за електрически автомобил.
В този смисъл автомобилът заменя традиционния формат двигател + скоростна кутия + крайна предавка с „по-изчистена” подредба (от предницата към задницата):
- Преден двигател: 2,0-литров бензинов*, разположен от дясната страна на същото отделение на двигателя като в новия Outlander с двигател с вътрешно горене.
- Преден (60 кВт) електромотор + инвертор + генератор: разположени от лявата страна на отделението на двигателя.
- Акумулатор: разположен (безопасно) под пода на автомобила в междуосието, за да не засегне интериорното пространство.
- Заден (60 кВт) електромотор + инвертор: разположени под пода на автомобила, за да заемат от мястото на багажника.
*Към настоящия момент автомобилът е в последен стадий на разработка и мощността на бензиновия двигател ще бъде уточнена по-късно.
Всъщност тази новаторска подредба не включва традиционна скоростна кутия или вал, като системата се управлява електронно, а бензиновият двигател задвижва предните колела (в паралелен режим) чрез зъбна предавка.
Освен това основната движеща сила на Outlander PHEV се осигурява от предния и задния електромотор като при 100% електрически автомобил с постоянно задвижване на четирите колела.
PHEV системата на Mitsubishi Motors използва новоразработена конфигурация с два електромотора и задвижване на всички колела, свързани към системата S-AWC („Super All Wheel Control” – супер контрол на всички колела) на Mitsubishi. Базирана върху създадената и усъвършенствана в Lancer Evolution технология за задвижване на всички колела, S-AWC интегрира управлението на системите за задвижване на всички колела, активният контрол на стабилността (ASC) и антиблокиращата система (ABS). Работи в тандем с PHEV системата.
Двата електромотора задвижват поотделно предния и задния мост. Тъй като реагират без абсолютно никакво закъснение и предлагат отличен контрол, електромоторите гарантират по-добро и по-прецизно управление на системата за задвижване на всички колела. Системата за задвижване на всички колела с два електромотора елиминира нуждата от вал, хидравлична система и съединител, каквито използват традиционните системи за задвижване на всички колела, за да свържат предния и задния мост.
В допълнение към очевидната активна безопасност на толкова усъвършенстваното задвижване на всички колела, системата PHEV на Mitsubishi предоставя присъщия на електромоторите 100-процентов незабавен въртящ момент – с ускорение като на 3,0-литров V6 двигател – а двата електромотора гарантират плавното движение, необходимо в сложните зимни условия.
Outlander PHEV предлага на водача и избор между две различни настройки, които се включват ръчно:
Еко режим: Фокусът е върху ефективността на разхода на гориво
Нормален режим: Оптимален баланс между динамика и мисъл за околната среда
Що се отнася до зареждането, Outlander PHEV може да бъде включен към всеки електрически контакт по същия начин като i-MiEV, като необходимото време за зареждане е 4 часа за пълен заряд (240V – 15A) или 30 мин с устройство за бързо зареждане) – достатъчно, за да задоволи всекидневните ви транспортни нужди в режим на електрически автомобил. Нещо повече:
Водачът може да избере и „режим на зареждане на акумулатора”, докато се движи и така да регулира употребата на заряда на акумулатора и да използва двигателя като генератор, за да го зареди.
Когато водачът натисне спирачките, предният и задният електромотор се превръщат в генератори, които възстановяват кинетичната енергия и я използват, за да заредят акумулатора.
Не на последно място, също като в i-MiEV, електрониката има ключова роля, за да се превърне PHEV технологията във всекидневна реалност - чрез още по-усъвършенствана версия на всепризнатата електронна операционна система на MMC.
Операционната система събира данни и информация от всички важни компоненти на електрическото задвижване, за да предостави интегриран механизъм за управление на автомобила. Тази усъвършенствана система за управление следи непрекъснато състоянието на акумулатора и възстановяваната от регенеративните спирачки енергия, като в същото време регулира тягата, за да гарантира гладко и мощно ускорение от състояние на покой. В резултат от това системата оптимизира и свежда до минимум потреблението на енергия, за да предостави най-подходящата действителна динамика на пътя.
Outlander PHEV използва още по-модерна система за интегрирано управление в сравнение с MiEV, която включва функция за зареждаема система. Тя управлява не само акумулатора и електромоторите, но също така двигателя и генератора. Операционната система избира автоматично режим на задвижване (електрически автомобил, последователен или паралелен) според заряда на акумулатора и пътните условия, като подобрява динамиката и ефективността на разхода на гориво.
Голям пробег
Уникалната задвижваща комбинация на новия Outlander PHEV от преден електромотор + заден електромотор + преден бензинов двигател + генератор предоставя избор между три режима на задвижване:
Режим на електрически автомобил (два електромотора и задвижване на всички колела):
- Автомобилът се задвижва от двата електромотора, а енергията се осигурява от акумулатора.
- С максимална скорост от над 120 км/ч (където е позволено) и пробег от над 55 км, Outlander PHEV може да задоволи ежедневните потребности на цялото семейство с възможно най-ниско въздействие върху околната среда (вредни емисии под 49 г/км - стандарт на ЕС).
Последователен хибриден режим (два електромотора и задвижване на всички колела с двигател с вътрешно горене като генератор):
- Когато зарядът на акумулатора е нисък или е необходимо внезапно ускорение на скоростта, двата електромотора черпят енергия от акумулатора И от генератора.
- При тази конфигурация генераторът помага 1) за зареждането на акумулатора и 2) за работата на електромоторите.
- Бензиновият двигател не се включва.
Паралелен хибриден режим (бензинов двигател с два електромотора и задвижване на всички колела):
- В този режим Outlander PHEV използва максимално всичките си ресурси на пътя:
- Бензиновият двигател* задвижва предните колела чрез зъбна предавка
- Двата електромотора оказват помощ отпред и отзад
- Генераторът разпределя допълнителния въртящ момент, който увеличава ефективността на двигателя и пести заряда на акумулатора
По този начин Outlander PHEV се превръща в безопасния и удобен електрически автомобил с голям пробег и ниско въздействие върху околната среда, замислен от отдела за научна и развойна дейност на MMC:
Максимален пробег от над 880 км (1)
Разход на гориво – над 61 км за 1 литър (1)
Емисии на CO2 - под 49 г/км (2).
(1) измерено според изискванията на JC08 в Япония / (2) измерено според изискванията на ЕС
Гладко движение
Както останалите модели с двигатели с вътрешно горене от гамата на новия Outlander, Outlander PHEV разполага със същото изваяно в аеродинамичен тунел купе и ниски нива на шум и вибрации благодарение на усилията на отдела за научна и развойна дейност на MMC, но може да се похвали и с безшумния режим на работа на електрически автомобил.
Но това не е всичко – последователният и паралелен хибриден режим предлагат отлично управление на задвижването, което свежда до минимум на употребата на бензиновия двигател или упражнява стриктен контрол на скоростта му, ако все пак е необходим.
Усещането за гладко движение на Outlander PHEV се усилва още повече от безупречното ускорение с електронно управление, благодарение на което можете да забравите за тласъците при смяна на предавките.
Outlander PHEV остава верен на динамиката на новите модели на Outlander с (по-)нисък център на тежестта и още по-стабилна и удобна возия, която можете да оцените подобаващо на дълги разстояния (с пробег от над 880 км...) - разположението на акумулатора под пода на автомобила в междуосието е от голямо значение, както и отличното разпределение на теглото между предния двигател и задните задвижващи колела/задния двигател и задните задвижващи колела - 55% - 45%.
Част от семейството
Най-високотехнологичният член на семейството на новите модели на Outlander – Outlander PHEV въпреки всичко е истински Outlander - с нарочно сведени до минимум визуални промени в екстериора (нов цвят боя „Technical Silver“, специфична предна радиаторна решетка, светодиодни задни светлини, 18-инчови алуминиеви джанти, брони в цвета на купето) или интериора (панел с уникални акценти, контрастни прибори, превключвател във формата на лостче и т.н.).
***
ПРЕДВАРИТЕЛНИ СПЕЦИФИКАЦИИ
(Всички данни подлежат на крайно официално одобрение)
КУПЕ:
Дължина: 4665 мм
Широчина: 1800 мм
Височина: 1680 мм
Междуосие: 2670 мм
Разстояние между колелата: 1570 мм/1570 мм
Тегло: ± 1810 кг
Коефициент на челно съпротивление: 0.33
Размер/вид на гумите: 225/55R18/с ниско съпротивление
Места за пътници: 5
Обем на багажника: Подобен на моделите на новия Outlander с двигател с вътрешно горене (с кутия за багаж)
ДВИГАТЕЛИ:
- Преден двигател: 2,0-литров бензинов (крайната мощност предстои да бъде уточнена)
- Преден електромотор + инвертор: 60 кВт (81,6 к.с.)/137 Нм
- Генератор: 70 кВт (95,2 к.с.)
- Акумулатор: 12 кВт/ч, 80 клетки, литиево-йонен
- Заден електромотор + инвертор: 60 кВт (81,6 к.с.)/195 Нм
ТРАНСМИСИЯ:
Постоянно електрическо задвижване на четирите колела, два електромотора
Електронно управление на возията от електромоторите до колелата – независими преден и заден мост
Интегриран модул “Super All Wheel Drive Control” (супер контрол на всички колела)
Предните колела се задвижват и от бензиновия двигател чрез зъбна предавка (само в паралелен хибриден режим).
ЗАРЕЖДАНЕ:
В движение:
Генератор
Регенеративни спирачки
Мрежово:
4 часа – нормално зареждане (240V/15A)
30 минути - бързо зареждане/до 80% (стандарт CHAdeMO)
ДИНАМИКА:
Максимален пробег: над 880 км (1)
Пробег в режим на електрически автомобил: Над 55 км (1)
Разход на гориво: Над 61 км/л (1)
Емисии на CO2: Под 49 г/км (2)
Максимална скорост: 170 км/ч (където е позволено)
(1) измерено според изискванията на JC08 в Япония
(2) измерено според изискванията на ЕС