09.03.2017 Изтегли PDF
Повратна точка
Автомобилното изложение в Женева 2017 г. бележи повратна точка за Mitsubishi Motors Corporation (MMC) със световната премиера на изцяло новото SUV-купе Eclipse Cross – първият модел от новото поколение автомобили на Mitsubishi Motors, който прокарва пътя за постепенното преутвърждаване и препозициониране на MMC като (почти) специализиран SUV производител в Европа.
Като такъв, Eclipse Cross ще разшири клиентската база на Mitsubishi Motors, заедно с ASX и Outlander в (настоящите си и бъдещи варианти) в една съвсем нова насока за MMC, на базата на пет основни продуктови стълба:
- Дизайн
- Японско майстроство
- Динамика при шофиране
- Интелигентно създадена компактна конструкция
- Иновативна функционалност
Това SUV-купе с ефектен дизайн и не по-малко вълнуващи възможности при шофиране ще демонстрира за първи път и новия дизайнерски език на MMC, заедно с редица иновативни функции и системи.
Първите доставки на Eclipse Cross в Европа ще започнат през последното тримесечие на 2017 г. (в края на 2017 г./ началото на 2018 г., в зависимост от пазарите), след което автомобилът ще се появи и в Япония, Северна Америка, Австралия и други региони.
Три SUV-а от едно поколение – Първа фаза
Позиционирайки автомобилите на Mitsubishi Motors отново там, където те наистина принадлежат, MMC превръща своето продуктово пътешествие след 80-годишна 4WD история (която започва през 1936 г. с 4WD торпедото PX33), почти 40-годишен експертен опит със SUV-тата (след първия Pajero от 1982 г.) и почти 30 години прилагане на технологията All-Wheel-Control (след първия Galant VR4 Dynamic Four от 1987 г.) в ценни активи за бъдещето.
Тази концепция доведе до създаването на съвкупност от “три SUV-та от едно поколение”, като Eclipse Cross 2017 е първият представител на това поколение.
Новият SUV на Mitsubishi Motors – ще трябва да изпълни две основни задачи:
- да прокара пътя към едно по-амбициозно позициониране на MMC като производител на наистина качествени автомобили, особено в Европа;
- да затвърди продуктовата стратегия на MMC като производител на SUV-та в различните възможни конфигурации на тази категория.
В този смисъл Eclipse Cross ще е допълнение към съществуващата съвкупност от модели, непосредствено до ASX и Outlander, но с различна пътна карта: SUV, подобен на купе, който се отличава с ефектен дизайн, прецизна японска изработка, отлична динамика при шофиране, компактна конструкция и иновативна функционалност, и ще разшири пазара на Mitsubishi Motors към съвсем нови клиенти…
... в постоянно разрастващ се глобален пазар на SUV-та – около 25% от глобалния пазар, в който категорията “Компактен SUV” бележи най-голям растеж.
... в бързо развиващия се нов сегмент на SUV-купетата, в който Mitsubishi Motors навлезе най-напред с концептуалния модел XR PHEV 2013.
Избраното име очевидно отразява смисъла на тази нова пътна карта – не някакъв странен акроним, а истинско име, в което са комбинирани по емоционален начин най-добрите аспекти и на двете характерни за MMC понятия:
ECLIPSE: препратка към обичания спортен автомобил на Mitsubishi, произвеждан в САЩ в периода 1989 – 2012 г.
CROSS: покана за преминаване отвъд границите на познатото, както се очаква от един наистина качествен SUV.
Скулптуриран динамизъм
MMC отлично отразява края на ерата “един размер за всички”, осъзнавайки, че потребителите днес целят да подчертаят максимално своята индивидуалност във всеки един аспект. Безспорните технологични достойнства на автомобила са допълнени от емоционалната стойност, която придава дизайнът.
По тази причина през последните три години се извърши пълна реорганизация на глобалните дейности в тази област - формулирането на дългосрочна дизайнерска стратегия, демонстрирането на последователна, експресивна и автентична визуална идентичност (“Dynamic Shield”) и т.н. А всичко това намери израз във възторжено посрещнатата серия от концептуални модели: XR PHEV II Concept 2015, eX-Concept 2015 и 2016 GT-PHEV Concept 2016.
С Eclipse Cross тези намерения вече се превръщат в реалност чрез ясно изразения преход от XR PHEV II Concept към истински сериен модел, вземайки предвид дори производствените и регулаторни ограничения.
Тази промяна се забелязва и от изключително динамичните контури на автомобила, наподобяващи атлет в стартова позиция на пистата…
... Следващата еволюционна стъпка на силно експресивната визуална идентичност “Dynamic Shield”, при която фаровете за мъгла и мигачите са разположени по-ниско в ефектни корпуси, докато светодиодните фарове и дневните светлини сега са разположени по-високо,
... Скосената средна линия на концептуалния модел отново внушава усещане за движение, характерно за оформлението на автомобилите тип “купе” – динамично излъчване, което се подсилва допълнително от големия наклон на задното стъкло, пропорциите между дългата база и късия надвес, както и релефно оформените предни и задни калници,
... Дълбоко скулптурираните характерни странични линии в горната и долната част, които също са заимствани от XR PHEV II Concept, създават усещане за солидна метална конструкция,
... Самата горна линия на каросерията обгръща задната част на автомобила с правоъгълна зона под отличителния двусекционен заден прозорец – конфигурация, която е пренесена от концептуалния модел,
... Лентата по цялата ширина на автомобила, обхващаща светодиодните стоп светлини и високата стоп светлина в позиция, от която да се виждат по-добре от останалите участници в пътното движение – конфигурация, създаваща усещане за стабилност на автомобила,
... Чистачката на задното стъкло, разположена под покривния спойлер така, че да не пречи на видимостта назад и на цялостната визия на каросерията.
Без прекалено сензационни визуални решения, едно много солидно и внушително екстериорно оформление.
Японско майсторство
В полза на усилията за по-високо позициониране, дизайнерите на MMC са решили да повишат значително и възприеманото до момента качество на материалите. Започвайки с Eclipse Cross, изборът на материали, цветове, декоративни елементи и т.н. ще бъде подчинен в по-голяма степен на концепцията за “качествена японска изработка”, съответстваща на едновековната идея за ‘Maison Japonaise de Qualité’.
- В екстериора това се демонстрира най-добре с изцяло новото лаково покритие в наситено червено, създадено специално за Eclipse Cross – то се състои от шест слоя, като червеният е нанесен над няколко други, вкл. слой сребрист металик + прозрачен, а над него е нанесен последният прозрачен слой.
- Този доста прецизен иновативен процес включва три етапа на изпичане, като специално разработени програми гарантират постигането на равномерна дебелина и високото качество на цялото покритие.
- Арматурното табло и панелите на вратите, както и други големи зони в автомобила са покрити с мека релефна материя, наподобяваща кожа. Усещането при допир е в силен контраст с декоративните елементи в сребристо, като в същото време тапицерията от естествена кожа (предлагана за определени пазари и модели) е с ефектни оранжеви шевове.
Ефектът на прецизната изработка се допълва от акценти в карбон и черен пиано лак, използвани в инструменталния блок, волана, централната конзола и панелите на вратите. Долната част на арматурното табло, контурите на централната конзола, извитите подлакътници на предните врати, вентилационните отвори и др. са оформени от стилни сребристи лайстни.
За моделите след Eclipse Cross ще бъдат разработени и използвани нови висококачествени превключватели и бутони за управление, както за традиционни функции (скоростен лост, вентилация) или нови функции (Touch Pad Controller), така и за иновативна архитектура на седалките.
Хоризонтална ос
Друго нещо, което ще бъде приложено за първи път от дизайнерите на MMC, е новата архитектура на арматурното табло, при която компонентите са подредени спрямо хоризонтална ос, с разделяне на информационните функции (над оста) и на оперативните функции (под оста).
Освен визуалното разширяване на интериора, тази рационална конфигурация помага също така да се прецени какъв е наклонът на автомобила по време на шофиране – функционалност, за която допринася и отличната видимост напред. Тя се гарантира от ниската позиция на арматурно табло в комбинация с оптимизираната височина на предния капак, формата и наклона на предното стъкло, както и удобната за управление на автомобила позиция на шофьора.
Високата централна конзола подсилва динамичната визия и загатва за възможностите на Eclipse Cross, създавайки за шофьора среда, наподобяваща кокпит.
Cool Tech
Разширявайки гамата от възможности за свързване, които съвременните мобилни устройства предоставят, в Eclipse Cross ще са приложени различни смарт технологични решения (предлагани за определени пазари и модели) – първият автомобил на MMC с такова оборудване.
-
На първо място, широката централна конзола, която разделя на две части предната част на купето, е оборудвана с тъчпад контролер на Mitsubishi Motors
Този нов интерфейс, използван за първи път в автомобил на Mitsubishi Motors, позволява изключително интуитивно управление. Например, силата на звука на аудио системата може да се регулира с плъзгане на два пръста върху екрана на контролера в посока нагоре или надолу. Тъчпад контролерът може да се използва за управление на функциите на аудио системата, напр. на радиото или iPod, както и на Apple CarPlay.
-
В горната част на арматурното табло на Eclipse Cross е разположена системата Smartphone Link Display Audio на MMC или “SDA”. Управлението при нея се осъществява чрез тънък 7-инчов сензорен дисплей, който позволява на шофьора да следи инфорвацията безопазно с минимално отклонение на погледа от пътя.
Smartphone Link Display Audio на Eclipse Cross поддържа Apple CarPlay*1 – по-интелигентният и безопасен начин за използване на iPhone*1 в автомобила.
Шофьорът може да използва Siri*1 или сензорния дисплей на SDA, за да получи инструкции за оптималния маршрут при текущите условия, да провежда изходящи и входящи телефонни разговори, да следи текстови съобщения и да слуша музика, без това да отклонява неговото внимание по време на шофиране. SDA поддържа също така Android AutoTM*2 за гласово управление на Google MapsTM,*2 Google PlayTM*2 и други приложения.
Поставянето на тъчпад контролера в централната конзола позволява на шофьора да използва SDA лесно и без да променя позицията на тялото.
1… Apple CarPlay, iPhone и Siri са търговски марки на Apple Inc., регистрирани в САЩ и други страни.
2… Android Auto и Google Maps са търговски марки или регистрирани са търговски марки на Google Inc.
3 Head Up дисплеят или ‘HUD’ е последното от трите интелигентни технологични решения, приложени в Eclipse Cross. HUD все още е изключително рядко оборудване в този сегмент.
Цветният Head Up дисплей извежда в зрителното поле на шофьора информацията, необходима за управление на автомобила.
Дисплеят е калибриран така, че да се намали до минимум разликата между неговата фокусна точка и тази в зрителното поле на шофьора, с цел да се ограничи отклонението на погледа и да се улесни бързото и безопасно прочитане на информацията.
Разгъващото се HUD устройство е разположено върху горната част на корпуса на инструменталния блок и се разгъва и сгъва със завъртане на контактния ключ или ръчно. Позицията му може да се регулира индивидуално според тази на шофьора, а яркостта на изображението се променя според нивото на околна осветеност.
Интелигентни интериорни решения
В рамките на своите компактни и стилни размери, Eclipse Cross осигурява на пътниците приятен и просторен интериор.
Благодарение на размерите на автомобила – база 2,670 мм, общата широчина 1,805 мм и дължина 4,405 мм – този използваем интериорен обем позволява различни удобни конфигурации на оборудването, вкл. ниско разположено арматурно табло и регулируема задна седалка.
Делимата (60:40) задна седалка, която може да се плъзга и накланя до желаната позиция, позволява да се използва оптимално товарното пространство без да се нарушава SUV-купе дизайнът на Eclipse Cross. Така може да се увеличи пространството за краката на пътниците на задната седалка (около 200 мм) и да се постигне оптимална позиция на тялото (с 8 степени на регулиране на наклона на облегалката в диапазона 16-32°). Удобството при дълги пътувания е гарантирано от обширното пространство на нивото на главата, въпреки наклонения назад покрив на купето и се запазва дори и при монтиране на опционалния панорамен покривен люк.
Освен това, устойчивите тесни прагове изцяло покриват зоните под долните панели на вратите, което улеснява качването и слизането от автомобила без опасност от замърсяване на краката дори и при лошо време.
На последно място, но не и по важност, за да подсилят общото усещане за качествен интериор, конструкторите на Eclipse Cross са се погрижили да намалят шума в автомобила:
- Шумът от двигателя е ограничен с помощта на голям капак над двигателя и стратегически разположен шумоизолиращ материал в двигателния отсек, както и чрез използване на големи шумоизолиращи панели.
- Преносът на шум от пътя към купето е намален с помощта на напречни елементи на задното окачване с шумопоглъщаща конструкция. Освен това, използването на шумоизолиращи панели и стъкла, както и оптимизираната конструкция на купето, осигуряват тишина и качество от най-високо ниво в интериора.
Динамика на автомобила
Ако формата следва функционалността, функционалността, от своя страна, не бива да бъде пренебрегвана само заради външния вид: в Eclipse Cross конструкторите от MMC са се опитали да приложат максимално концепцията за SUV-купе, като са създали пъргав автомобил, отговарящ на определението за “купе”:
-
Изключително здрава конструкция на каросерията: спазвайки това задължително условие за всеки високо ценен от шофьорите автомобил, Eclipse Cross има каросерия с много здрава конструкция.
Здравината на каросерията е повишена чрез стандартното прилагане във всички модели на 3-точкова опорна схема на окачването, както и специално подсилване на капака, корпусите на пружините и др. Тази система създава усещане за по-директно управление на автомобила и подобрява стабилността при поддържането на посоката на движение при висока скорост.
Широко са използвани и конструкционни връзки в отворите за вратите, отвора за задната врата и арките над задните колела. Така се постига по-висока устойчивост на усукване, по-директна реакция на кормилната уредба и по-комфортно возене, вследствие на намалените вибрации.
-
Прецизно калибрирано окачване: Предните и задните амортисьори на Eclipse Cross са с бързо реагиращи клапани за по-ефективно демпфериране, както и конструкция и характеристики на пружините, които подобряват стабилността на цялото окачване. По-тънките демпфериращи опори на предното окачване и тяхната специална форма позволяват да се постигне линейност на деформацията при промяна на натиска върху тях. Това улеснява поддържането на желаната посока на движение и създава усещане за по-директна реакция на волана.
Задното окачване е с втулки на горната и долната управляващи щанги и управляващата щанга на петата. По-ниската твърдост позволява да се повиши степента на поглъщане на вибрациите от колелата, които са особено неприятни при движение по права линия. Задното окачване е конструирано така, че да е по-устойчиво на страничните сили, благодарение на което се повишава стабилността на автомобила и се постига по-прецизна реакция на кормилната уредба.
Интегрирана система за контрол на динамиката на автомобила S-AWC: Накратко, разработената от Mitsubishi Motors система S-AWC представлява базова технология, която обхваща различни интерпретации на един и същи принцип според конкретната техническа конфигурация на автомобила. Независимо от модела, S-AWC винаги има за цел да контролира задвижващата сила и спирачното усилие на всяко от четирите колела, в частност чрез регулиране на разпределението на въртящия момент между левите и десните колела.
Като основен елемент на тази концепция, системата 4WD осигурява пренос на оптимален въртящ момент към задните колела според подадената газ, скоростта на автомобила и условията на шофиране.
Освен това, към 4WD на системата S-AWC на Eclipse Cross е добавена и система AYC (Active Yaw Control), която се активира при задействане на спирачките. На базата на това оборудване, S-AWC реагира точно в съответствие с действията на шофьора и поведението на автомобила, използвайки получената от сензори информация за ъгъла на завъртане на волана, скоростта на странично завъртане на автомобила, въртящия момент, спирачното усилие и скоростта на въртене на колелата. В зависимост от регистрираната скорост на странично завъртане на автомобила, системата инициира корекции с цел прецизно поддържане на желаната посока на движение на автомобила. Системата S-AWC подобрява поведението на автомобила в завоите, стабилността при движение по права линия и при смяна на лентата, както и при ниско сцепление с повърхността на пътя.
Освен това, системата S-AWC на Eclipse Cross дава възможност да се използват три режима на шофиране, които се избират с помощта на превключвател в централната конзола:
- При нормални условия, системата 4WD използва режима AUTO, за да постигне необходимото разпределение на въртящия момент и максимална икономия на гориво. Ако системата установи недостатъчно сцепление или подобни условия, тя автоматично пренася повече въртящ момент към задните колела, за да подобри стабилността на автомобила.
- Режимът SNOW е подходящ за заснежен или хлъзгав път.
- Режимът GRAVEL осигурява максимално 4WD задвижване за труден терен, лоши пътища или при затъване в кал или сняг.
В зависимост от конкретния пазар и модел, Eclipse Cross ще се предлага и в 2WD вариант (с предно задвижване).
Изцяло нов 1.5-литров бензинов двигател с турбокомпресия и система за директно впръскване на горивото: Mitsubishi Motors са разработили изцяло нов 4-цилиндров бензинов двигател с намален работен обем, с който се постига необходимата висока мощност и екологично представяне.
Освен че генерира по-голям въртящ момент при ниски и средни обороти в сравнение със сегашните 2.0 и 2.4-литрови двигатели на MMC и е с много плоска крива на въртящия момент чак до диапазона на високи обороти, този 1.5-литров двигател реагира моментално на педала за газта. Всичко това се случва благодарение на интегралната конструкция на изходящия колектор и главите на цилиндрите, системата MIVEC за безстепенно регулиране на фазите на газоразпределение (както за смукателните, така и за изпускателните клапани) и компактния турбокомпресор с регулиране на налягането.
Освен това, чрез прецизно управление на впръскването на гориво в цилиндрите в зависимост от условията на шофиране се намалява много разходът на гориво и се постига ниско ниво на емисии (стойностите ще бъдат посочени на по-късен етап – в момента се прави оценка съгласно европейските стандарти).
Усъвършенстван 2.2-литров дизелов двигател: на базата на съществуващия двигател 4N14 на MMC, с тази нова разработка за Eclipse Cross е постигнато значително намаляване на триенето между движещите се части и е подобрено времето на реакция на системата за впръскване на горивото.
По този начин е намален разходът на гориво, понижени са нивата на вредните емисии и на механичния шум и е повишена генерираната мощност. Освен това, намаляването на теглото на буталата, мотовилките и коляновия вал също допринася за по-плавното и стабилно ускоряване в целия диапазон от обороти.
CVT трансмисия с 8-степенен ръчен спортен режим: предлаганата в комбинация с 1.5-литров бензинов двигател трансмисия може да се използва в спортен режим с ръчно превключване на предавките. Осемте степени на спортния режим покриват широк диапазон от предавателни числа и помагат да се използва оптимално потенциалът на двигателя.
Системата за управление на CVT трансмисията използва степенно превключване на предавките, за да намали характерното за CVT усещане за закъснение на реакцията на трансмисията при непрекъснато увеличаване на оборотите на двигателя. Алгоритъмът за степенно превключване на предавките помага да се усети мощно ускорение при леко моментно увеличаване на генерирана мощност, подобно на реакцията на традиционната автоматична трансмисия.
8-степенна автоматична трансмисия: в съответствие с тенденциите на пазара, 2.2-литровият дизелов двигател се предлага с нова 8-степенна трансмисия, която се характеризира с близки предавателни числа в широк диапазон на оборотите и с която се подобряват поведението, ефективността и прецизността на управлението на автомобила.
Освен това, използването на електромагнитна маслена помпа позволява плавно потегляне след спиране на двигателя и използване на функцията “Stop & Go” – автоматично гасене на двигателя при спиране на автомобила”, благодарение на която се намалява разходът на гориво.
В зависимост от конкретния пазар и модел, Eclipse Cross с 1.5-литров бензинов двигател ще се предлага и с 6-степенна механична трансмисия.
Системи и функции за безопасност
В съответствие с изискванията на пазара, Eclipse Cross е оборудван с всички най-нови интелигентни системи за безопасност на MMC (предлагани в зависимост от конкретния пазар и модел). На базата на прилагания подход на използване на различни видове сензори за контролиране на целия периметър на автомобила, тези системи реагират изпреварващо в ситуации, които могат да доведат до инциденти, и помагат на шофьора да избегне тези опасности:
- FCM (Система за намаляване на риска и последствията от челен удар): тази първа по рода си система използва камера, лазерен радар и радар в милиметровия обхват, с помощта на които реагира при наличие на превозни средства или пешеходци пред автомобила. Ако системата установи, че има опасност от сблъсък, тя генерира предупредителен звуков сигнал и помага на шофьора да намали последствията от удара или – в зависимост от ситуацията – да избегне удара чрез автоматично задействане на спирачките.
Система за предупреждение при напускане на лентата на движение: тази система предупреждава шофьора, ако установи опасност от напускане на лентата на движение.
Предупредителна система за “мъртва точка” с асистент при смяна на лентата на движение и предупреждение при пресичащ трафик зад автомобила: тези системи предупреждават шофьора за приближаващи превозни средства отзад и отстрани на автомобила и му помагат при смяна на лентата на движение и при обратен завой.
Адаптивен автопилот: с помощта на радар в милиметровия обхват, тази четвърта по ред система поддържа определена дистанция до движещото се отпред превозно средство и при необходимост намалява скоростта на Eclipse Cross в зависимост от скоростта на трафика отпред. След леко натискане на педала за газта или преместване на съответния превключвател, автомобилът отново потегля или ускорява (до разрешената от закона скорост). подобно на движещото се отпред превозно средство.
Ултразвукова система за предпазване при рязко потегляне: тази пета по ред интелигентна система за безопасност контролира генерираната от двигателя мощност така, че да не се допусне опасно ускоряване на автомобила след потегляне при наличие на друго превозно средство или препятствие отпред, ако шофьорът натисне случайно педала за газта вместо спирачния педал или се опита да ускори рязко или прекалено бързо.
Автоматични дълги светлини (AHB): Системата за автоматични дълги светлини следи дългите светлини и фаровете за мъгла на насрещно движещите се превозни средства, както и уличното осветление и околната светлина, и автоматично превключва на дълги или къси светлини според ситуацията.
Система от камери за наблюдение на зоните около автомобила с изображение “от птичи поглед”: система от няколко камери, позиционирани в автомобила, показват 5 различни изображения на околните зони: отпред, отзад, отстрани (отляво и отдясно) и отгоре, като и изображение “от птичи поглед” на 360°. Тази система помага при паркиране на тесни места, като на екрана се показват направляващи линии, отговарящи на ъгъла на завъртане на волана. Тази интелигентна електронна асистираща система за паркиране използва и сензори, разположени в ъглите на каросерията.
Електрическа паркинг-спирачка и автоматично поддържане на спирачното усилие: когато тази функция е активирана, автомобилът остава неподвижен и след отпускане на спирачния педал. Спирачното усилие се прекратява веднага след натискане на педала за газта.
***
СПЕЦИФИКАЦИИ
Модели, представени на Автомобилното изложение в Женева 2017 г. / Версии за ЕС
Д x Ш x В | (мм) | 4405 x 1805 x 1685 |
База | (мм) | 2670 |
Следа на предните/задните колела | (мм) | 1545 / 1545 |
Двигател и трансмисия | 1.5L бензинов турбодвигател с директно впръскване / CVT | |
Двигател и трансмисия | 2.2L дизелов турбодвигател / 8-степенна AT | |
Режим на задвижване | 4WD с електронно управление |