01.10.2013 Изтегли PDF
Пазарът еталон
Този месец е началото на един специален юбилей за Mitsubishi Motors Corporation (MMC) – четиридесет години непрекъснато присъствие на най-стратегическия европейски пазар, започнало с участие в автомобилното изложение в Лондон през октомври 1974 г. и продължаващо до пускането на пазара в края на 2013 г. на авангардния Outlander PHEV ….
Mitsubishi стъпва на международния пазар
… Въпреки че известен брой автомобили Mitsubishi вече са могли да бъдат видени в определени европейски страни, по-конкретно Испания (1956 г.) и Гърция (1963 г.), корпоративният износ на Mitsubishi за европейския пазар започва в резултат на уникално споразумение от февруари 1970 г. между Mitsubishi Heavy Industries Co. (MHI) и Chrysler Corporation, на базата на което MHI е трябвало 1) да развие вече съществуващото подразделение за автомобили и 2) да създаде съвместно с Chrysler компанията “Mitsubishi Motors Corporation” (MMC).
През май 1971 г. бе сключено допълнително споразумение между Mitsubishi Motors Corporation и Chrysler International S.A. за дистрибуция на автомобилите на Mitsubishi чрез глобалната дилърска мрежа на Chrysler International, с изключение на Япония, САЩ и Канада.
На базата на друго споразумение, от септември 1971 г. MMC се превръща в компания, която е съвместна собственост на MHI (85%) и Chrysler Corporation (15%).
Автомобилно изложение Лондон 1974 г.
Поради ограничаващите условия на тези договори, продажбите на Mitsubishi Motors са доста ограничени в Европа (общо 4,861 автомобила между 1971 г. и 1975 г.) в период, когато продажбите на други марки японски автомобили рязко са се увеличили – от 16,458 бр. през 1965 г. до 126,275 бр. през 1970 г., достигайки 528,486 бр. през 1975 г.
Най-накрая, през 1974 г. MMC и Chrysler International сключват споразумение, съгласно което на MMC се дава право да развива самостоятелна дейност по продажби и маркетинг в Европа.
От този момент нататък дистрибуторските права са предоставяни на независими компании, най-напред в Белгия и Люксембург (август 1974 г.), а няколко седмици по-късно и в Холандия и след това във Великобритания – страната, в която Mitsubishi Motors прави своя официален европейски дебют на лондонското автомобилно изложение през м. октомври.
И Lancer и Galant са представени на това историческо за компанията автомобилно изложение, след което доставките за тези три европейски страни започва през 1975 г. след подобни успешни премиери на автомобилните изложения в Брюксел и Амстердам (AutoRAI).
След това са обхванати пазарите и на останалите страни в Европа, като някои от тях са били отворени за вноса на японски автомобили (Германия през 1977 г. и др. …), а за други са се прилагали квоти (Франция през 1978 г. и др. …).
Междувременно договорът с Chrysler International изтича през август 1982 г., а MMC създава първото си представителство в Ротердам през 1977 г. – предшественикът на сегашната компания Mitsubishi Motors Europe B.V., чието седалище продължава да е в Холандия.
Европейска палитра
В периода от четиридесет години продажбите на Mitsubishi Motors* в Европа се увеличиха значително: от първоначалната продажба на ограничен брой автомобили през 1975 г. само в 3 европейски страни до резултата от последната фискална година – 92,411 автомобила в (сегашните) 34 страни от търговската територия на of MME (без Русия, Украйна и Казахстан), като основните три пазара са:
- Германия: 22,138 бр.
- Великобритания: 12,349 бр.
- Норвегия: 5,697 бр. …
*без камионите Canter
… като продажбите са още по-големи в Русия - 80,000 бр. На този огромен руски пазар, MMC и нейният местен партньор (от 1991 г.) успяват да увеличат изключително много продажбите на Mitsubishi, в резултат на което този пазар се отделя от Mitsubishi Motors Europe през 2007 г. и се превръща в отделен търговски регион на компанията. От 2009 г. насам руският пазар се обслужва от съвместно предприятие между Mitsubishi Corporation и Rolf Group, към които през 2012 г. се присъединява и Mitsubishi Motors Corporation, създавайки новата компания “MMC Rus”.
В периода от над 40 години MMC добавя и производствени дейности в Западна Европа (вкл. бившият завод от 1995 до 2012 г.) и по-късно в Русия (чрез “PCMA Rus” – съвместно предприятие с PSA Peugeot Citroën, чиято производствена дейност започна през 2010 г.).
Към европейската палитра от дейности на MMC са включени дизайнът (от 1989 г. до 2009 г.) и научноизследователската и развойна дейност (от 1989 г.).
Неконвенционален играч
Независимо от сложния начин на присъствие през всички тези години (вижте скалата на времето по-долу), компанията Mitsubishi Motors винаги е била неконвенционален играч на европейския пазар, създавайки си репутацията на безопасен, ефективен и надежден японски производител, който се различава от останалите и има силно присъствие в секторите на кросоувърите (Outlander, ASX), SUV (Pajero*) и лекотоварните пикапи (L200) …
… позициониране, базирано на съвременни технологии (от бензинови двигатели с пряко впръскване (от 1995 г.) до днешния Clean Diesel, от реално използвани електромобили (“i-MiEV” от 2010 г.) до технологични решения за намаляване на теглото (архитектурата “Global Small” от 2012 г.), от интегрирано активно задвижване (“Dynamic 4” от 1987 г.) до изключително сложните 4WD системи (“S-AWC” от 2008 г.) и т.н. …
… с изключителни спортни постижения още от самото начало (12 победи на рали “Дакар” с Pajero* и 5 WRC победи с Lancer Evolution – 4 за водачи и 1 за производител) – всички с ефект и насоченост къв европейския пазар.
*Montero в Испания / Shogun във Великобритания
Пазар еталон
С очакваното възстановяване на рентабилността през фискалната 2013 година и “естествена тежест” с над 100,000 нови автомобила годишно в 34-те европейски страни в този търговски регион (без Русия), компанията Mitsubishi Motors Europe днес е готова за следващите стъпки в своето развитие, като координатор на дейностите на MMC в Европа ...
… най-предизвикателният от всички глобални пазари, където най-взискателните клиенти, най-строгите световни стандарти (за безопасност, емисии, ...) и някои от най-талантивите конкуренти са причина за търсене на технологични решения, които са над средното ниво – това е пазарът еталон за всички сериозни глобални играчи.
В този контекст MMC ще продължи да затвърждава своето неконвенционално присъствие в Европа, базирайки се на характерното за тази компания приоритетното отношение към технологиите – за да демонстрира своите способности и да се фокусира оптимално върху рентабилността и репутацията, а не само върху обема на продажбите ...
… позиция, която се илюстрира най-добре от предлаганите авангардни автомобили, като напр. плъг-ин елетрическият хибриден кросоувър Outlander PHEV, който скоро ще се появи на пазара, както и други подобни иновативни модели
Основни моменти в историята на Mitsubishi в Европа
1956: | Продадени са първите автомобили Mitsubishi в Европа (Испания, след което и в Гърция през 1963 г.) |
1970: | Създава се Mitsubishi Motors Corporation (MMC) на базата на споразумение между Mitsubishi Heavy Industries Co. и Chrysler Corporation |
1974: |
MMC получава разрешение от Chrysler да продава в Европа от свое име:
|
1975: | Начало на доставки за тези три страни (Lancer и Galant) |
1977: |
Първо представителство (Ротердам, Холандия): Първа победа на рали в Европа (Lancer – победа в съответния клас автомобили на рали “1000 езера”) |
1982: | Край на дистрибуторския договор с Chrysler International S.A. |
1985: | Представителството се премества във Франкфурт (Германия) |
1989: | Откриване на европейски научноизследователски и развоен център до Франкфурт (Германия) |
1991: | Начало на дейността в Русия |
1993: | Откриване на европейски централен офис за продажби и маркетинг (“MMSE”) до Амстердам (Холандия) |
1995: | На пазара се появява Carisma, първият специално предназначен за европейския пазар продукт на MMC (съвместна платформа с Volvo – роизвеждан в NedCar) |
2001: | Mitsubishi Motors придобива 100% от NedCar |
2004: |
На пазара се появява предназначеният само за европейския пазар Colt (съвместна платформа с DaimlerChrysler – произвеждан в NedCar) Colt получава наградата "Das Goldene Lenkrad" (“Златен волан”) от германския седмичник "Bild am Sonntag," издаван от Axel Springer AG. |
2005: | Първи договор за сътрудничество с PSA Peugeot Citroën (Peugeot 4007 и Citroën C-Crosser на базата на 2-ро поколение Outlander) |
2007: | Русия се превръща в самостоятелен търговски регион за компанията, отделно от Mitsubishi Motors Europe |
2009: | Преструктуриране на Mitsubishi Motors Europe |
2010: |
Начало на производство в Калуга, Русия (“PCMA Rus”, притежавана 70% PSA – 30% MMC)* На европейския пазар се появява i-MiEV, градски автомобил със 100% електрическо задвижване |
2012: |
Компанията NedCar е продадена VDL Groep B.V. на символична цена € 1,00 (с гаранция за запазване на работните места) MMC закупува 9% от своя руски дистрибутор (компанията е наречена по-късно (през май 2013 г.) “MMC Rus”) |
2013: |
На европейския пазар за първи път се появява плъг-ин елетрическият хибриден кросоувър Outlander PHEV Централният офис на Mitsubishi Motors Europe се премества в нова сграда до Маастрихт |
2014: | Предвижда се възстановяване на рентабилността на компанията на европейския пазар (фискална 2013 г.). |
*Производството на Outlander на Mitsubishi започва през септември 2010 г., заедно с базираните на Outlander Peugeot 4007 и Citroën C-Crosser