Генерален дистрибутор на Mitsubishi Motors Corporation за България
Начало Специални оферти Библиотека
  • Актуално
  • Актуално
  • Актуално
  • Актуално
  • Актуално
  • Актуално

Днес, 19 Юли 2010, Балкан Стар Мотърс – Генерален дистрибутор на Mitsubishi Motors Corporation за България, официално пуска на пазара Новият Mitsubishi ASX

Начало » Актуално » Днес, 19 Юли 2010, Балкан Стар Мотърс – Генерален дистрибутор на Mitsubishi Motors Corporation за България, официално пуска на пазара Новият Mitsubishi ASX

19.07.2010 Изтегли PDF Изтегли PDF

 

Днес, 19 Юли 2010, Балкан Стар Мотърс – Генерален дистрибутор  на Mitsubishi Motors Corporation за България, официално пуска на пазара Новият Mitsubishi ASX*. Чрез кросоувъра ASX, Mitsubishi прави още един ход напред към по-практичен и природосъобразен начин на живот.
Конструиран на основата на най-продавания модел на „трите диаманта” в страната, а именно на популярния Outlander, ASX e ново попълнение в моделната гама. Заедно с него марката представя и новия си двигател - дизелов MIVEC, разработен от Mitsubishi Motors Corporation и Mitsubishi Heavy Industries.
„Чрез изцяло новия модел ние целим да предложим решение за една по-широка аудитория клиенти, каквито са именно ценителите на кросоувъра. ASX е създаден така, че да отговори на градските нужди на клиентите ни, както и да бъде достатъчно практичен при по-дълги и предизвикателни пътувания”, коментира Виктор Мезан, Ръководил продажби в Балкан Стар Мотърс.

*ASX – „А ес хикс”

  • Съдържание
  • С един поглед
  • Маркетинг:  ХОД НАПРЕД
  • Дизайн:  От концептуалния Concept-cX до реалния ASX
  • Система за задвижване:  Екологичен двигател
  • Конструкция + Безопасност:  Цялостни решения
  • Конфигурация на оборудването + удобства:  Място, където да се отпуснеш
  • Спецификации:  виж отделния файл

***

- С един поглед -
Хронология:

  • Concept-cX: Автомобилно изложение във Франкфурт 2007 г. (септември)
  • Официално обявяване: 29 октомври, 2009 г.
  • Пускане на пазара / Япония (като „RVR"): 17 февруари 2010 г.
  • Европейска премиера (като „ASX”): Автомобилно изложение в Женева 2010 г. (март)
  • Лансиране на ASX пазара в Европа: в края на пролетта 2010 г.
  • Лансиране на ASX пазара в България: юли 2010 г.

Позициониране:

  • Сегмент SUV1 на компактните кросоувъри за стандартни терени
  • Компактен последовател на Новият Outlander , който от своя страна е позициониран в нишата между леките автомобили на MMC (Colt и Lancer) и автомобилите 4x4 с висока проходимост (Pajero/Montero/Shogun и L200)
  • Навлиза в един от най-обещаващите сектори в Европа (от 104,000 броя автомобили през 2005 г. до очакваните 458,000 броя през 2010 г.).
  • Иновативни екологични технически решения за автомобил, който щади околната среда
  • Цел: ± 30,000 броя автомобили в Европа (без Русия и Украйна) през финансовата 2010 г.
  • База за сравнение: Nissan Qashqai

Отличителни характеристики:

  • Ефектен дизайн и динамика
  • Съвсем нов тихо работещ и екологичен двигател 4N13 „Low Impact Diesel” с ниска компресия (14.9:1) и CO2 емисии:

         Дизел – 2WD  Дизел – 4WD
      ASX  145 g/km  150 g/km
      Qashqai  174 g/km  184 g/km

  • Конструктивният пакет ClearTec (вкл. Система „Automatic Stop & Go”) се предлага като серийно оборудване за всички версии
  • Осезаемо качество
  • Оборудване от най-високо качество (многофункционална комуникационна система на Mitsubishi с 40 GB твърд диск, аудио система 710 W Rockford Fosgate Premium, панорамен стъклен покрив с обкръжаващо светодиодно осветление тип „Moonlight”, 160° фарове SUPER WIDE XENON, USB & Bluetooth™ Link System, камера за заден ход и др.)

Общ преглед на продукта:

  • Използва същата архитектура на базовата платформа „Project Global” като при Outlander (както и 70% от компонентите)
  • Произвежда се в завода на MMC в Оказаки (Япония)
  • Създаден на базата на представения на автомобилни изложения концептуален автомобил Concept-cX „Спортна визия” от 2007 г.
  • „Компактен динамизъм” като тема на конструкцията
  • Компактна каросерия с дължина 429,5 cm
  • Голямо междуосево разстояние от 267,0 cm (като на Outlander, който е с 34,5 cm по-дълъг и 4 cm по-голямо от междуосието на Qashqai)
  • Обем на багажника 416 литра (когато са монтирани всички седалки) с делима 60/40 задна седалка, канал за ски, лесносгъващи се задни седалки, багажно отделение под пода
  • Патентована технология RISE (подсилено купе обезопасено срещу удар) на MMC
  • 7 въздушни възглавници (в зависимост от страната, в която се предлага / спецификациите), вкл. въздушна възглавница за коленете на водача.
  • Цел: 5 звезди от Euro NCAP за безопасността на пътниците и 3 звезди за безопасността на пешеходците (на базата на тестове, проведени от MMC)

Съвсем нов иновативен дизелов двигател 4N13:

  • Съвместно разработен от Mitsubishi Motors Corporation и Mitsubishi Heavy Industries
  • Компресия 14.9:1 : най-ниската за дизелови леки автомобили
  • Променливи параметри на (смукателната) газоразпределителна система: световна премиера за дизелови леки автомобили
  • Турбокомпресор с променлива геометрия
  • Алуминиев блок / пластмасов капак на главата на цилиндрите
  • Мощност 150 ps при 4,000 rpm (по-късно ще се появи и вариант с мощност 116 ps)
  • Емисии на CO2 от 145 g/km
  • Предлага се във варианти 2WD и 4WD
  • 6-степенна механична скоростна кутия

Новоразработен 1.6-литров бензинов двигател:

  • на базата на 1.5-литровия двигател на Colt 1.5
  • Мощност 117 ps при 6,000 rpm
  • Емисии на CO2 от 135 g/km
  • Предлага се във вариант 2WD
  • 5-степенна механична скоростна кутия

    * Конструктивният пакет ClearTec за ниски емисии е част от серийното оборудване и за двата двигателя (в зависимост от модела и пазара), вкл.:

  • Автоматична система Stop&Go
  • Кормилна система с електрически усилвател
  • Система за регенерация на енергията при спиране (Generation Control System)
  • Гуми с ниско съпротивление
  • и др.

 Пълна гама системи за безопасност, вкл.:

  • Ксенонови фарове тип 160˚ SUPER WIDE
  • Система за активен контрол на стабилността и сцеплението (ASC)
  • Помощна система при потегляне по наклон (HSA)
  • Антиблокираща спирачна система (ABS)
  • Електронна система за разпределение на спирачното усилие (EBD)
  • Спирачен асистент (Brake Assist)
  • Система за STOP сигнал при аварийни ситуации

Основни характеристики на оборудването:

  • Панорамен стъклен покрив
  • Аудио Система 710 W Rockford Fosgate™ Premium
  • Бордова навигационна система с твърд диск (HDD) и 7-инчов LCD монитор
  • Links System с Bluetooth™ и USB входове
  • Камера за заден ход
  • Електронна система за пълен контрол над автомобила (ETACS)
  • и др.

 

***

МАРКЕТИНГ

- ХОД НАПРЕД -

Точно 40 години след като бе обособена като самостоятелна компания* – и през същата година, през която групата компании Mitsubishi празнува своята 140-та годишнина – Mitsubishi Motors Corporation (MMC) поема ново стратегическо направление.

Еволюция

С поглед далече напред върху еволюцията на пазара и въз основа на напълно реалните сигнали, получавани от (европейските) клиенти, MMC взе решение да се отклони от представата за марка, съсредоточена върху SUV автомобилите, но с ограничен брой предложения за автомобили, пригодени за нормални пътни условия, и да се превърне в производител на неконвенционални екологични леки автомобили и кросоувъри, като запази присъствието си и в сектора на автентичните офроудъри.

Докато вечно актуалните мощни 4x4 модели Pajero/Montero/Shogun и L200 са се утвърдили като „работните коне” предимно за професионални цели, вече се появява и обновена и разширена гама от леки автомобили. Всички те са разработени въз основа на съвременни конструктивни решения и прилагайки постиженията на компанията в областта на зелените технологии, поради което намират естественото си място в съответните категории:
- Сегмент A:  i-MiEV (ще се появи в Европа в края на 2010 г.) => електрическо задвижване
- Сегмент B:  Фамилията Colt => „ClearTec” технология с пакет конструктивни решения за ниски емисии на CO2, в това число „Automatic Stop & Go”
- Сегмент C:  Фамилията Lancer => изцяло нов дизелов двигател 4N13 Euro-5 (3-то тримесечие на 2010 г.)

Нова вълна

Като следваща стъпка, сега MMC въвежда семейни кросоувъри - ASX и неотдавна обновения Outlander в SUV1

Позиционирани в нишата между гамата леки автомобили и автомобилите 4x4 с висока проходимост, тези кросоувъри имат за цел да разширят присъствието на Mitsubishi в сектора  на леките автомобили за обикновени пътища, следвайки новата пазарна вълна с постоянно нарастващ брой нови модели (от 2 през 2005 г. до очаквани 12 - 15 през 2010 г.) и пропорционално увеличаващ се обем на продажбите (от 104,000 автомобила през 2005 г. до очаквани 458,000 през 2010 г.).

*„Motor Vehicle Division” на Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. бе отделен през 1970 година и трансформиран в „Mitsubishi Motors Corporation”, с което бе поставено началото на нов период на експанзия.

По тази причина кросоувърите на Mitsubishi Motors представляват ясно разграничаваща се алтернатива на конвенционалните леки автомобили, продължават традициите на марката в сферата на автомобилите 4x4 с висока проходимост и утвърждават вече създадената представа за нея като основател на нестандартни и интуитивни решения.

Нови клиенти

Автомобилите от този тип ще позволят на Mitsubishi Motors да привлече и нови клиенти, като такава тенденция се прояви неотдавна с обновения Outlander и увеличението с 82% на броя на клиентите, привлечени за сметка на конкурентните модели: този автомобил бе възприет и се утвърди сред европейските клиенти* като по-ефективна алтернатива на конвенционалните и спортни „комби” модели от Сегмент D, вместо SUV моделите със средна големина, каквато бе първоначалната идея, и внесе нова представа за марката Mitsubishi на пазара.

Именно тези представи доведоха до сериозната еволюция на Outlander още по средата на цикъла на разработка, което роди един по-добре оборудван и дори по-добре пригоден към пътните и метеорологичните условия „среден кросоувър”, като клиентите очевидно обръщат повече внимание на динамиката, характерна за поведението на лек автомобил, и на гъвкавостта на интериора, присъща на MPV сегмента, отколкото на характеристиките при движение по нормален път и по пресечен терен.

Днес Mitsubishi Motors разширява тази концепция, като слиза една стъпка надолу (в Сегмент C) с въвеждането на по-малкия и по-спортен брат: изцяло новият кросоувър ASX. Това е още един „глобален автомобил за всеки регион” на Mitsubishi Motors, носещ подходящо за целта наименование и обозначение. ASX** бе представен за пръв път В Япония през февруари 2010 г. (като „RVR”). След европейската му премиера в Женева, в края на пролетта на 2010 г. започват продажбите и в различните пазари в Европа.

 

  • Досега в Европа са продадени 130,166 автомобила от този модел (а в целия свят – 328,212 автомобила), което прави „стария континент” неговия най-голям пазар (данните са от края на 2009 г.)

** Наименованието „ASX” бе използвано още за демонстрационния автомобил Mitsubishi ASX, показан за пръв път през 2001 г. на автомобилното изложение в Детройт: това бе поглед към първото поколение Outlander – и затова се смята за предвестник на новия автомобил; тази концепция бе пресъздадена в един от първите – ако не и в първия – автомобил, който доведе до появата на понятието „кросоувър”. ASX e съкращение от „Аctive Smart X-over”

***

ДИЗАЙН

- От конпецтуалния Concept-cX до реалния ASX -


С емоционално наситения си и характерен цвят „Kawasemi Blue”*, изцяло новият Mitsubishi ASX представлява завършена и готова за пазара интерпретация на концептуалния Concept-cX, представен на автомобилното изложение във Франкфурт през 2007 г., чийто успех убеди ръководството на MMC да го разработи като модел за масово му производство.

Въпреки че е с близо 20 cm по-дълъг (4.295 m в сравнение с 4.11 m при концептуалния модел), малко по-висок (с 6,5 cm) и малко по-широк (с  2 cm), и се характеризира с малко по-изправен заден капак – всичко това направено с цел да се постигне оптимално конфигуриране на оборудването, ASX все пак повтаря основните конструктивни характеристики на Concept-cX и създаваната от него представа за здраво стъпил на пътя лек автомобил. Независимо от последвалото адаптиране за масово производство, тази тенденция очевидно се базира на ранните проекти и 3D модели, както за екстериора, така и за интериора.

„Компактен динамизъм”

Подобно на Concept-cX, тази насока на стилово оформление обединява 4-те различни елемента на основната идея, следвана от конструкторите на MMC:

   1. Запазване на най-съществената част на концепцията за „кросоувър”, обединявайки в едно характеристиките на SUV (позволяващото повече контрол положение на водача, удобствата и т.н.) и на леките автомобили,
   2. Подобряване на аеродинамиката на целия автомобил,
   3. Придържане към характерната за Concept-cX „форма в движение” в рамките на компактните размери,
   4. Организиране на пространството в автомобила за целите на реалния живот и осигуряване на пасивна безопасност и защита на пешеходците чрез ефективни пропорции (особено при междуосево разстояние 267 cm и къс надвес на каросерията).

Без да бъдат ограничавани от пазарния натиск да се имитира външният вид на SUV с множество конструктивни детайли (при наличието на моделите Pajero/Montero/Shogun и L200, вече включени в гамата), те изградиха индивидуален набор от характеристики на Concept-cX, въз основа на които бе създадена по-меко акцентирана, но в същото време индивидуална, експресивна и прецизно пресъздадена „спортна визия”, изпълнена с присъствие и съдържание, превръщаща в реалност цялостната конструктивна концепция за „компактен динамизъм”.

  • „Kawasemi” на японски означава „синьо рибарче” - птичка с тюркоазено сини пера, която живее в райони покрай горните течения на реките, край възможно най-чистите води: това е мощен символ за приноса на MMC за устойчиво развитие.

Тази „склонност” да се представя за лек автомобил, за която се намеква с високата радиаторна решетка от типа „реактивен изтребител” – създадена с лек поклон към реактивния изтребител F-2 на Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (http://www.mhi.co.jp/en/products/detail/f-2_close_support_fighter.html) и която сега се е превърнала в характерна черта на всички леки автомобили на Mitsubishi Motors в Европа (Colt, Lancer и Outlander) – е била основната идея за конструкторите на Mitsubishi.

От гледна точка на планирането на продукта, интересно е също така да се види как Mitsubishi Motors са решили да разработят своята нова гама кросоувъри на базата на компактния динамизъм на ASX като представител от Сегмент C, допълвайки по този начин по-високия и по-добре оборудван Сегмент D и наскоро обновения Outlander.

(Компактна) форма в движение

Запазвайки компактната концепция на Concept-cX, която се характеризира с изпъкващи странични контури, конструкторите оптимизираха цялостната форма и направиха всичко възможно за усъвършенстване на формата по отношение на аеродинамика, обработка на повърхностите и оптимизиране на детайлите.

Използвайки в максимална степен удълженото с 14,5 cm междуосево разстояние (2,67 m в сравнение с 2,525 m при Concept-cX), конструкторите създадоха по-ниско разположен и по-балансиран силует с по-добре интегрирани изпъкнали сводове над колелата, като същевременно запазиха характерния за този концептуален автомобил „ефект на напрегнато състояние”, който създава впечатление за движение дори и когато автомобилът е спрял и е съвсем различен от „квадратния” и наподобяващ SUV външен вид на конкурентите. Съответно линията на покрива естествено и плавно преминава към контура на задната част на автомобила, подчертавайки аеродинамичните качества (Cd: 0.32) и подсилвайки допълнително динамичния профил на ASX.

Отпред, решетката тип „реактивен изтребител” изглежда еднаква с решетката на Lancer или Outlander. Чрез известна промяна на съотношението на геометричните размери на решетката, ширината на рамката и позицията и формата на фаровете е постигнато по-добро съответствие между използвания мотив „реактивен изтребител” и пропорциите и силуета на ASX.  В сравнение с Lancer / Lancer Evolution или Outlander, решетката на ASX сега е обградена от по-солидна рамка, която преминава в изваян преден капак с обемни надлъжни форми: този дизайн изпълнява двойната задача да осигури по-добра защита на пешеходците, въпреки малкия преден надвес (защитна деформируема зона), както и да позволи на водача да вижда по-добре контурите на купето, с което се подобрява маневреността в градски условия.

В задната част целта бе едновременно да се намали височината и да се разшири силуетът, като в същото време се избегне всеки намек за тромавост заради малкия заден надвес. Именно затова в долния край на леко наклонения заден блок светлини има остър издатък, а между тях е разположена широка трапецовидна вдлъбнатина за регистрационния номер на автомобила.

Динамизъм

В интериора на автомобила концепцията за ярко изразена спортна елегантност е доразвита с отчетливото ударение, поставено върху формата, декоративните елементи и материала вместо обичайното безкрайно преследване на самоцелни прилики със SUV.

В унисон с външния вид на автомобила, кокпитът на ASX подсилва усещането за динамизъм, което се създава и от заимстваното от Outlander арматурно табло с арки над уредите, меката тапицерия около централния инструментален блок, която плавно се слива с тапицерията на вратите, както и внимателно разположените сребристи акценти от двете страни на аудио системата и по ръбовете на панелите на вратите.

В същото време някои елементи като кръглия хромиран модул около лоста за превключване на скоростите, вдъхновените от мотоциклетите матови сребристи акценти от двете страни на конзолата и измервателните уреди, прибавят още един малък елемент на изненада.

Съвсем логично качествените текстури и материали са подбрани така, че да се постигне търсеният ефект. Макар цветовата схема на интериора да се основава на монотонно черното, усещането за „непринуден динамизъм” се подсилва от използването на контрастни текстури и материали: усещане, което се допълва от яснотата – във всяко значение на думата – създадена от панорамния стъклен покрив.

В това отношение особено внимание е отделено на мекотата на повърхността в зоните, до които се докосват пътуващите в автомобила. Това е довело до създаването на нов тип двутонова текстура за тапицираните повърхности с контрастно релефно оформление, което поражда усещането за елегантност и спортен характер.

Същият подход преобладава и при тапицерията на седалките, където дизайнерите на Mitsubishi и техните партньори от текстилната промишленост са създали нова релефна тъкан (с квадратни или овални форми, в зависимост от варианта)*, за да се подсили общото усещане за спортен характер и динамизъм, като в същото време се акцентира върху драматичния триизмерен ефект на приглушения черен интериор.

  • Предлага се и кожа с двойни шевове – в зависимост от моделите и конкретния пазар.

***

СИСТЕМА ЗА ЗАДВИЖВАНЕ

- Екологичност -

Моделът ASX, който е най-новият принос към стратегията на MMC за използване на „зелени технологии”, въвежда чисто нова фамилия от 4-цилиндрови, изцяло алуминиеви екологични дизелови DOHC двигатели с 16 клапана, с „Common Rail” система за директно впръскване, които отговарят на изискванията на Euro 5*.  Тези двигатели, известни също с наименованието „4N13”, са разработени съвместно от Mitsubishi Motors Corporation и Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI).

Двигателят 4N13, който бе обявен за първи път на 20 юни 2006 г. и показан с Concept-cX през септември 2007 г., ще позволи на Mitsubishi Motors 1) да реагира по-ефективно на бъдещите тенденции на пазара*, 2) да продължи да усъвършенства своята собствена технология – в случая дизелова и 3) да намали своята зависимост от външни партньори, както за доставка, така и за разработване на оборудване.

MIVEC + Дизел (DI-D)

Тази група от двигатели, които по-късно ще се използват и от фамилията на Lancer и Outlander, се базира на собствени иновативни разработки, включително такива, създадени във връзка с разработването на последната фамилия бензинови двигатели на MMC, както и на високоефективен процес на горене, като тези системи са разработени прилагайки аналитичните технологии на MMC и MHI.

MHI осигури – освен всичко останало – експертни познания, натрупани въз основа на опита в производството на промишлени и корабни дизелови двигатели, както и в сферата на газотурбинните технологии, със специални технически разработки в областта на отливането (алуминиеви цилиндрични блокове), преносая на топлина (глава на цилиндрите) и процеса на горене.

Връхната точка на тези технически постижения е разработения от Mitsubishi двигател MIVEC с променливи параметри на газоразпределителната система: за първи път в света такъв дизелов двигател се използва в лек автомобил. Така е постигната рекордно ниска компресия и следващите от това ползи за клиентите.

Нов подход

Позициите в сферата на опазване на околната среда на този изключително тихо работещ екологичен дизелов двигател MIVEC „4N13” на Mitsubishi с работен обем 1,798 cm3, който е от стратегическо значение в Европа заради силната конкуренция в този сегмент, са в резултат на иновативния подход към дизеловите агрегати и тяхното използване в леките автомобили.

  • Освен че ще отговаря на изискванията на Euro-5, този двигател ще се характеризира с достатъчна гъвкавост, за да може да отговори и на изискванията на Euro-6 и на по-високи изисквания, както и на други ограничения по отношение на емисиите, валидни извън ЕС, ако това е необходимо.

Това не е изненадващо, тъй като същият интуитивен технологичен подход на MMC вече е довел до редица иновации, като например системата с два „тихи” балансиращи вала, която е патентована в цял свят, авангардния „GDi” – предшественик на всички съществуващи днес бензинови двигатели с директно впръскване, сегашната система за електрическо задвижване и операционната система („MiEV OS”) на i-MiEV, както и бъдещата „E-4WD” Plug-in хибридна технология, която може да се види в Concept-PX MiEV.

Подтикнати от стратегически потребности, свързани с продажбите и маркетинга, конструкторите на Mitsubishi се изправиха пред две силно различаващи се реалности:
- От една страна, доказаните умения в разработката на бензинови двигатели, както при малките но високоефективни 3-цилиндрови MIVEC с работен обем 660 cm3 за японския пазар на гамата “i”, така и в другия край на продуктовия спектър – при мощния (295 ps) 4-цилиндров 2.0l MIVEC двигател на Lancer Evolution.
- От друга страна, реалността на дизеловите двигатели, където техните последни разработки са свързани предимно с изключително специфичните изисквания на автомобилите 4x4 с висока проходимост, напр. Pajero/Montero/Shogun и L200.

Необременени от фирмени технологични условности и/или традиции, конструкторите погледнаха на това предизвикателство като на възможност, започвайки разработките от празен лист и няколко прости въпроса: “Може ли нашите умения в технологията на бензиновите двигатели да бъдат приложени при дизеловите агрегати? Познавайки спецификата на тази технология, защо да не създадем дизелов двигател, който да прилича максимално на бензиновия? Може ли технологиите на бензиновите двигатели да помогнат за създаването на екологични дизелови двигатели от ново поколение?”

Отговорът на тези въпроси бе „4N13”: компактен и лек двигател с отлични работни характеристики, нисък разход на гориво и ниски нива на емисии, характеризиращ се с голям потенциал за по-нататъшно усъвършенстване.

Базиран на основните принципи, които MMC следва при производството на последните модели бензинови двигатели (лек, излят под налягане алуминиев блок на цилиндрите, пластмасов капак на главата на цилиндрите – с 50% по-лек от алуминиевия и др.), 4N13 се възползва и от други модерни технологии, като напр. система „Common Rail” при налягане 2000 bar  (за по-голяма мощност и по-ниски емисии на CO2 ) и колянов вал с 15 mm осово отместване (за по-ниски емисии на CO2 ).

Наподобяването на архитектурата на фамилията бензинови двигатели на MMC очевидно предлага определени предимства, както по отношение на продължителността на етапа на разработване (около 3 години между първите инженерни проучвания и началото на производство* през април 2010 г.), така и по отношение на икономиите вследствие използването на общи производствени мощности в завода за двигатели на MMC в Шига.

  • Производството можеше да започне още през 2009 г., ако не беше необходимо най-напред да се използват вече произведените двигатели 2.0 DiD.

Рекордно ниска компресия

Основната особеност, характеризираща процеса на разработка на този двигател и това, което го отличава от конкурентните продукти, е изключително ниската (за дизелови двигатели) компресия от 14.9:1, което е рекордно ниско ниво за предлаганите на пазара леки автомобили с дизелови двигатели.

Тази ниска компресия бе една от основните цели на инженерите от MMC и MHI, за да се постигне желаното ниско NVH ниво (на шум, вибрации и нискочестотни трептения на каросерията), ниски емисии – особено на NOx, надеждност в дълъг период от време, плавна работа на двигателя и работни характеристики, които превръщат шофирането в удоволствие: така с 2.0-литров двигател се постига нивото на емисии на CO2, характерно за 1.8-литров двигател.

Освен това, ограничаването на компресията до 14.9:1 дава възможност да се контролират вътрешните сили и високите температури в блока на двигателя.

За първи път в света: Дизелов MIVEC за леки автомобили

Подобно на i-MiEV, който стана реалност благодарение на разработката на отличената с награди операционна система „MiEV OS”, съществуването на 4N13  се дължи в голяма степен на прилагането на друга фирмена технология на Mitsubishi Motors: MIVEC, или „Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system” (Иновативна електронна система на Mitsubishi за управление на работата на газоразпределителните клапани).

За първи път в света за леки автомобили с дизелов двигател*, тази регулируема система за газоразпределение – прилагана за смукателните канали – даде възможност да се постигне тази ниска компресия (14.9:1), на която се дължат архитектурните и динамични характеристики на този двигател.

Задачата да се постигне задоволителен процес на студено запалване и стабилност на горенето в условия на ниска компресия действително бе решена с използването на MIVEC с цел:

   1. да се ускори затварянето на смукателните клапани, за да се подобри ефективното ниво на компресия,
   2. да се намали повдигането на смукателните клапани за по-силно завихряне и същевременно по-ефективно контролиране на температурата в цилиндрите в края на периода на компресия и на газовите потоци в цилиндрите.

Оптимизирането на формата на горивната камера и на характеристиките на впръсквателните клапани бе допълнено от система за многостепенно впръскване, която подпомага процеса на горене на базата на данни за формирането на горивната смес и характеристиките на запалването. По този начин бе постигната рекордно ниска компресия от 14.9:1.

Променлива геометрия

Ефективността на задвижващия агрегат бе повишена допълнително и чрез използването на разработения от MHI турбокомпресор TF035 с променлива геометрия  (VG-компресор).

  • Преди 4N13, регулируеми системи за газоразпределение се използваха само при големите товарни автомобили.

Целта на VG технологията е да се намери оптимално геометрично съотношение както при ниски, така и при високи обороти, в резултат на което се повишава ефективността на работа на двигателя, особено по отношение на вредните емисии и времето за реагиране (без забавяне и т.н.).

В случая с 4N13 на MMC, използването на 8-лопатков дизайн на колелото в алуминиевия компресор (за разлика от конвенционалната конструкция с 12 лопатки) е направено с цел да се разшири работният обхват на компресора и неговата ефективност. Същевременно променливата геометрия на турбината позволява да се постигне по-бързо ускоряване и оптимално налягане в целия диапазон от обороти на двигателя, в резултат на което се подобряват динамичните характеристики на агрегата и се намаляват емисиите.

В сравнение със съществуващите двигатели 2.0 DiD, които се монтират например в Lancer, предимствата на 4N13 са очевидни – дори и при намален с 200 cm3 работен обем, параметрите са близки до тези на бензиновия двигател:

1.8 DiD 2WD ASX*
(6-степенна механична трансмисия)
2.0 DiD Lancer Sportback*
(6- степенна механична трансмисия)
Работен обем  1,798 cm3  1,968 cm3
Мощност  150 ps @ 4,000 rpm  140 ps @ 4,000 rpm
Въртящ момент  300 Nm @ 2000-3000 rpm  310 Nm @ 1,750 rpm
CO2  145 g/km  163 g/km
*тествани от MMC

Същото сравнение и същият извод важат и за Qashqai на Nissan, използван като база за сравнение:

1.8 DiD 2WD ASX*
(6-степенна механична трансмисия)   2.0 dCi 2WD Qashqai
(6-степенна механична трансмисия)
Работен обем  1,798 cm3  1,995 cm3
Мощност  150 ps @ 4,000 rpm  150 ps @ 4,000 rpm
Въртящ момент  300 Nm @ 2000-3000 rpm  320 Nm @ 2,000 rpm
CO2  145 g/km  167 g/km
*тествани от MMC

Първоначално обявен през 2006 г. като двигател от „2.0-литров клас”, 4N13 вече предлага голям потенциал в по-широк диапазон от работни обеми и мощности, напр. вариантът 116ps / 300 Nm с ниска мощност, който ще се появи на по-късен етап на определени пазари.

Първоначално 4N13 ще се предлага само в комбинация с 6-степенна механична скоростна кутия, като акцентът е поставен върху осигуряването на богат избор от двигатели (1.8 DiD с ниска мощност и висока мощностr, 1.6 бензинов) и системи за задвижване (2WD и 4WD) за европейския пазар, където автоматичните скоростни кутии все още не се считат за задължителни за кросоувърите от Сегмент C. В зависимост от информацията за реакцията на клиентите, обаче, MMC може да добави към ASX някоя от своите автоматични трансмисии.

ClearTec

Двигателят 4N13 на Mitsubishi ще бъде допълнително подкрепен в своята екологична мисия от пакета конструктивни решения ClearTec за ниски емисии на CO2, включващ:

  • система „Automatic Stop & Go” system
  • кормилна система с електрически усилвател
  • система за регенерация на енергията при спиране (Generation Control System)
  • гуми с ниско съпротивление
  • и др,…

По-подробно:

  • Система „Automatic Stop & Go” (AS&G):
  • „Auto Stop & Go” автоматично загася и стартира отново двигателя без използване на контактния ключ при спиране на автомобила (напр. на светофар).
  • На практика, когато автомобилът спре и педалът на съединителя бъде отпуснат и скоростният лост бъде преместен в неутрална позиция, в инструменталния блок светва индикатор и двигателят спира автоматично. За да се запали отново двигателят е необходимо само да се натисне педала на съединителя с цел превключване на скорост.
  • Auto Stop & Go се активира автоматично при завъртане на контактния ключ в положение „ON”. След приблизително 3 минути от момента на първоначално запалване на двигателя, системата вече ще е в състояние автоматично да спира и стартира двигателя.
  • Превключвател върху арматурното табло позволява на водача да дезактивира системата, когато пожелае, например при задръствания с непрекъснато спиране и потегляне на автомобила.
  • Системата „Auto Stop & Go” действа на принципа на адаптиране към нуждите на автомобила (напр. захранване с енергия). Това означава, че при определени обстоятелства двигателят няма да спре автоматично (външна температура под 3° C, не е достигната скорост на автомобила ≥ 5km/h след последното автоматично стартиране на двигателя и др.), а при други обстоятелства двигателят ще се рестартира сам.
  • Настройката на „Auto Stop & Go” е такава, че системата се включва по подразбиране, т.е., ако след шофиране при дезактивирана система завъртите контактния ключ от позиция „LOCK” в позиция „START”, системата отново ще се активира.
  • Плавната работа на дизеловия двигател с ниска компресия MIVEC 4N13 се отразява и на плавния преход при автоматично спиране и стартиране на двигателя, като превключването се извършва без закъснение.
  • Кормилна система с електрически усилвател (EPS):

      Възможността да се избират различни видове кормилни системи за различните автомобили е още едно доказателство за гъвкавостта на архитектурата „Project Global” на MMC, независимо дали става дума за системи с хидравлично усилване на базата на различни методи (Outlander, Lancer, Lancer Evolution) или електрическо усилване (Lancer 1.5).
Система за регенерация на енергията при спиране (GCS):
      За по-голяма икономия на гориво, ASX е оборудван с регенеративна спирачна система (GCS), състояща се от алтернатор и монтирана в автомобила батерия.

  • Тази GCS система позволява да се съхрани в батерия енергията, рекуперирана по време на спиране на автомобила.
  • След това съхранената енергия се използва при празен ход на двигателя, при ускоряване или движение с постоянна скорост, с цел да се намали разходът на гориво в тези периоди, намалявайки същевременно и натоварването на алтернатора.
  • По време на използване на енергията, съхранена от регенеративната спирачна система, алтернаторът продължава да се върти, но без да генерира електрически ток, като по този начин се намалява “магнитното“ триене и не се товари двигателят.
  • Генерирането на енергия се контролира прецизно на базата на информация за електрическия товар и състоянието на батерията, с цел да се осигури достатъчно енергия и да се намали до минимум разходът на гориво.
  • В случая на ASX, оборудван с 4N13, настройките са направени специално за дизеловия двигател, тъй като батерията, електрическият генератор и капацитетите са различни от тези на бензиновия двигател, както за RVR в Япония, така и за европейската версия на ASX с 1.6-литров бензинов двигател на MMC.

Гуми с ниско съпротивление:

  • Гумите на ASX се доставят от Dunlop или Yokohama Rubber и са от специален материал и със специфичен дизайн, с цел да се намали съпротивлението при търкаляне с около 5 % (в сравнение с Outlander).

            Това важи само за 16-цоловите гуми, докато при 17-цоловите гуми съпротивлението при търкаляне е като при Outlander.

  • Същевременно леко е увеличено и налягането в гумите (+20 Kpa в сравнение с 16-цоловите гуми за Outlander).

В ASX са използвани и други екологични решения, например:

  • филтър за твърди частици със затворен поток (за дизеловите двигатели)
  • светодиодни (LED) задни светлини
  • масло с нисък вискозитет (0W30)
  • и др.

Бензинов вариант

Едновременно с това, за клиентите, които предпочитат бензинов агрегат, ASX ще се предлага и с новия 1.6-литров DOHC 16V MIVEC двигател: още една собствена разработка на Mitsubishi, този път на базата на 1.5-литровия двигател, с който е оборудван Colt (ходът е увеличен от 84.8 mm на 90.0 mm).

Както при 1.5-литровия двигател за Colt, основните особености на тази фамилия двигатели са:

    * Ниско тегло (прибл. 88 kg):

  • алуминиев блок на цилиндрите, гумен смукателен колектор и гумен капак на глав
Mitsubishi motors global showroom